Börja med träning

Träning ger livsbalans

Alla vet att det är viktigt med träning men många känner kanske inte riktigt till alla de positiva effekter som träning medför.

Bättre kondition och mer ork

En av de positiva effekter träning ger är bättre kondition och mer ork. Visst får man träningsvärk i början men nybörjare inom träning märker faktiskt större skillnad relativt sett, än de som redan är i god form. Efter bara några pass kommer man att känna mer ork, mer kraft i musklerna och märka att man inte behöver andas lika tungt när man anstränger sig.

Bättre sömn

Kroppen är gjord för att användas. När man tränar och tar ut sig rejält mår kroppen bra. Stresshormoner minskar och ersätts av positiva endorfiner som gör att man mår bra. Efter en rejäl fysisk urladdning somnar man lättare och sömnkvaliteten blir bättre.

Bättre humör

Att träna ger glädje. Dels för att endorfiner, en sorts lyckohormoner, frisätts vid träning, dels på grund av bättre sömn. När man är vältränad blir vardagen mindre ansträngande vilket också bidrar till gott humör. Det är bevisat i flera forskningsstudier att träning är mycket effektivt mot lättare former av depression.

Hur bör man träna?

Den bästa träningen är den som blir av, brukar det populärt heta. Det stämmer såklart men för att kroppen ska må riktigt bra är det viktigt att träna både kondition och styrka. Kondition i form av aerobisk träning, syresätter kroppen och förbättrar hjärt- och lungkapacitet. Löpning, cykling, längdskidåkning och simning är bra och enkel aerobisk träning. Den som trivs med att träna i grupp kan söka sig till något av de många gym som finns. Oftast finns ett stort utbud av gruppträningspass att välja på, från roliga danspass till tunga body pump-pass där styrka och aerobisk träning kombineras.

Styrketräning är viktigt för att bygga upp och bibehålla muskelmassan. Den som inte styrketränar tappar mer och mer muskelmassa med åldern.

Förutom att bygga upp muskler är styrketräning ett viktigt komplement till aerobisk träning för att undvika skador. En ovan löpare kan hinna få upp konditionen snabbare än vad benmusklerna har hunnit växa till sig av löpträningen. När löparen börjar ta i lite mer kan det tyvärr bli så att knäleder eller senor får ta påfrestningen av löpningen. Har man styrketränat som komplement till t.ex. löpträning finns starka, friska benmuskler som skonar knän och andra känsliga delar.

Bevara din bils värde

För att bevara din bils värde finns det många saker du kan göra. Bland det viktigaste är att serva sin bil i tid och inte gå över serviceintervaller. Det är inte bara oljebyte som sker utan en massa kontroller också. Då upptäcks även brister eller fel på komponenter.

Tvätta din bil minst varannan månad och det är extra viktigt under vintertid då det finns mycket salt på vägarna. Efter en utförd tvätt ska du kolla efter stenskott. När du tvättar din bil är det även viktigt att försöka spola i hjulhus och underrede om möjligt. Att inte fylla i stenskott leder oftast till att det börjar komma rostskador.

Får du en lackskada, blir påkörd eller råkat skada bilens lack själv så är det viktigt att ta tag och få skadan åtgärdat omgående. Väntar du på att åtgärda en lackskada och det hinner komma rost så står inte försäkringsbolagens verkstäder för att åtgärda rostskador eller lämna garanti mot rost på omlackade delar. Så vänta inte med att åtgärda skadorna!

Se över din bils rostskydd! Många bilägare struntar i rostskydd helt och hållet eller är inte medvetna om att rostskydd behövs i vårt klimat. Rostskydd är en investering och funderar du på att ha kvar bilen så kommer du att tjäna pengar på det då rostskador kostar att åtgärda. Även om du ska sälja bilen efter några år så har bilen oftast ett bättre andrahandsvärde än en bil som inte är rostskyddsbehandlad. Idag finns det massor med olika företag som kan hjälpa dig med att både kontrollera din bils rostskydd samt göra en ordentlig underredsbehandling. Centralt i Stockholm hittar du företag som Lidingö Rostskydd Hb som kan hjälpa med allt inom rostskydd.